Hoe ga je om met stress van medewerkers?

Hoe kun je stress bij werknemers herkennen? Stress kan je vergelijken met druk of spanning. Een beetje stress bij spannende dingen is niet erg, maar stress mag niet de overhand hebben in je leven. Je hebt vast een keer gehoord van de term ‘gezonde spanning’. Dit heb je bijvoorbeeld als je een presentatie moet geven. Daar hoort een korte en kleine stress periode bij om optimaal te presteren! Als je klaar bent met bijvoorbeeld de presentatie, gaat de stress weer weg.

Wat voor soort klachten kun je hebben met stress?

Veel stress kan verschillende klachten met zich mee brengen, een aantal van deze klachten zijn:

  • Nek- en rugklachten
  • Buik- en maagklachten
  • Hoge bloeddruk
  • Kloppingen in je hart
  • Spanningshoofdpijn

Naast lichamelijke klachten kan stress ook zorgen voor mentale klachten zoals:

  • Slechte nachtrust
  • Veel eetlust of geen eetlust
  • Geen concentratie/focus
  • Snel dingen vergeten

Acute of Chronische stress


Acute stress (Gezonde stress)

Acute stress is gezonde stress die voorkomt bij de dagelijkse bezigheden.  Een deadline, een presentatie of bevind jij je in een gevaarlijke situatie? Dan gaat jouw hart sneller kloppen, je ademhaling gaat sneller, je bloeddruk stijgt en jouw lichaam maakt adrenaline aan. Dit is juist iets goed, omdat je door de acute stress extra concentratie en focus krijgt. Als de activiteiten erop zitten kan jouw lichaam weer tot rust komen.

Chronische stress (ongezonde stress)

Chronische stress is een hele andere soort stress als acute stress. Het is bij chronische stress namelijk geen korte stress, maar een lange periode van stress. Dit kan dan ook vervelende invloed hebben op de handelingen en activiteiten in het dagelijkse leven. Er zijn verschillende zaken die kunnen duiden op chronische stress. Dit zijn namelijk, problemen met concentratie/focus, pijn in je hoofd, vermoeidheid, trillen of geen/veel eetlust. Dit houdt lang aan en daarom is het ongezonde stress.

Hoe kun je stress verminderen?

Tips om stress te verminderen:

  • Sporten
  • Probeer zo consistent mogelijk te slapen
  • Gezond eten/ gezonde leefstijl kan voor rust in je hoofd zorgen
  • Probeer alles op te ruimen of opgeruimd te houden. Dit creëert ook een opgeruimd hoofd!
  • Schrijven kan helpen om gedachten en problemen te vergeten

Veelgestelde vragen

No items found.

PMO offerte aanvragen?

Gezondheid van je werknemers verbeteren? Vraag direct via de onderstaande button een offerte op maat aan voor jouw organisatie.

Offerte aanvragen

Direct offerte aanvragen?

Direct inzicht krijgen hoeveel een PMO onderzoek kost voor uw bedrijf? Vraag direct een offerte aan of bel voor advies!